Któż z nas nie znalazł się, chociaż raz w sytuacji, w której ocenił, że ma za mało czasu na wykonanie tak wielu czynności? Czas płynie nieustannie swoim stałym rytmem. Jednak, jak to się dzieje, że część ludzi potrafi w ciągu dnia wykonać tak wiele różnorodnych zadań, a część zaledwie jedną lub dwie?

Któż z nas nie znalazł się, chociaż raz w sytuacji, w której ocenił, że ma za mało czasu na wykonanie tak wielu czynności? Czas płynie nieustannie swoim stałym rytmem. Jednak, jak to się dzieje, że część ludzi potrafi w ciągu dnia wykonać tak wiele różnorodnych zadań, a część zaledwie jedną lub dwie? W końcu każdy z nas, niezależnie od płci, wykształcenia czy miejsca zamieszkania ma do dyspozycji tyle samo czasu każdego dnia. Wydaje się, że ludzie, którzy efektywnie wykonują swoje zadania posiadają umiejętność zarządzania czasem.

Dobra wiadomość, to taka, że tej umiejętności można się nauczyć.

Obecnie dostępnych jest wiele metod, których celem jest wyrobienie w sobie nawyku efektywnego wykorzystywania czasu. To jednak spore wyzwanie. Wymaga determinacji i dyscypliny, ale przede wszystkim kontroli tego, co tak naprawdę robimy ze swoim czasem i gdzie on ucieka. Najprostsza metoda na brak czasu, to na przykład wstawianie pól godziny wcześniej rano. Jeśli przeliczysz te 30 minut przez siedem dni i dwanaście miesięcy okaże się, że zyskasz spory kawałek czasu, aby coś zrobić na co ciągle brakowało Ci czasu.

Poniżej znajdziesz także opis jednej ze znanych metod planowania krótkiego odcinka czasu, no w pracy. To tzw. Metoda ALPEN, czyli pięć kroków efektywnego planowania czasu.

Metoda ALPEN – czyli sztuka planowania Twojego dnia pracy:

KROK 1. Zaplanuj wszystkie wydarzenia i rzeczy, które chcesz zrobić w danym dniu. Możesz ująć także te zaległe, które ciągle czekają na realizację i stwierdzisz, że dzisiaj jest odpowiedni czas.
KROK 2. Zastanów się ile czasu potrzebujesz na wykonanie każdej z zaplanowanych czynności. Uwaga, trzeba podejść do tego realistycznie.
KROK 3. Przyjmij zasadę „60:40”. Zgodnie z nią, tak naprawdę jesteśmy w stanie zaplanować tylko 60% naszego czasu pracy. Pozostałe 40% trzeba zostawić na nieprzewidziane sytuacje. Zatem jeśli pracujesz 8 godzin, zaplanuj szczelnie 5 godzin, a 3 zostaw wolne. To sprawi, że będziesz miał/a ewentualny zapas czasu lub czas na dodatkowe czynności lub złapanie oddechu.
KROK 4. Zaplanowane czynności uszereguj według następującej kolejności: od najważniejszych do najmniej istotnych. I zacznij je od razu wykonywać.
KROK 5. Kontroluj swoje postępy. Po każdym zadaniu oceń, ile czasu Ci zostało i czy konieczne są jakieś poprawki.

Zatem do dzieła!